Google rankingsfactoren

Domein factoren

  • Leeftijd van de website

Een van de criteria die Google hanteert om een website te rangschikken is de leeftijd van de domeinnaam. Oudere websites (en domeinnamen) zijn over het algemeen stabieler dan nieuwere websites en bieden volgens Google meer geloofwaardigheid. Houdt hier rekening mee bij het aanbrengen van wijzigingen.

  • Zoekwoord in de domeinnaam

Het kiezen van het juiste zoekwoord (trefwoord) is een van de belangrijke instrumenten om veel web-verkeer te creëren. Zoekwoorden moeten altijd gerelateerd zijn aan het product of de diensten die je aanbiedt. Een goed zoekwoord helpt om je website hoog te ranken, en ook om de algemene SEO te stimuleren.

zoekwoord in domein naam
  • Zoekwoord als eerste woord in het domein

Een domein dat vooraan begint met het zoekwoord heeft een groot voordeel ten opzichte van sites die of niet dat zoekwoord in hun domein hebben of het zoekwoord in het midden of einde van hun domein hebben staan.

  • De duur van de registratie van het domein

Een domein met een registratie tot ver in de toekomst kan rekenen op een hogere ranking bij Google. Google stelt dat waardevolle (legitieme) domeinen vaak enkele jaren vooruit worden betaald, terwijl (illegale) domeinen zelden langer dan een jaar worden gebruikt. Daarom denkt Google de datum waarop een domein in de toekomst afloopt, te kunnen gebruiken om de legitimiteit van een domein te voorspellen.

  • Zoekwoord in sub-domein

Het gebruik van zoekwoorden in een sub-domein helpt bij het optimaliseren van de pagina- URL-structuur. Goed gebruik van sub-domeinen kunnen je helpen een gebruiksvriendelijke en gemakkelijk te navigeren website te creëren.

zoekwoord in subdomein door oyit consultancy

Google waardeert het als het zoekwoord voorkomt in zowel de domeinnaam als de sub-domeinen.

  • Domein eigendomsgeschiedenis

Een site met eigendomswijzigingen kan Google er toe zetten om de geschiedenis van de site te “resetten” en links naar het domein te negeren. Houdt hier rekening meer als u een domeinnaam overneemt.

  • Exact Match Domain (EMD)

Exact Match Domains, afgekort EMD’s, zijn domeinnamen die een exacte zoekterm of combinatie daarvan in hun domeinnaam hebben. Hiermee is het mogelijk om snel op concurrerende zoektermen te ranken. Google Exacte Match Domeinen kunnen je dus een lichte voorsprong geven.

  • WHOIS-gegevens

De WHOIS-gegevens van een domeinnaam bevatten alle algemene informatie over een domeinnaam. Dit betreft onder meer de beschikbaarheid van een domeinnaam, de partij waarbij de domeinnaam is geregistreerd en de contactgegevens van de administratieve contactpersoon, de technische contactpersoon en de rechtmatige eigenaar.

Is deze informatie verdekt of minder beschikbaar gemaakt zal dit leiden tot een slechtere ranking, omdat Google verdekte informatie als ‘verdacht’ beschouwd.

  • Gestrafte WHOIS-eigenaar

Als Google een bepaalde WHOIS-eigenaar als spammer heeft identificeert zal Google andere sites van deze persoon onder de loep nemen en daar eventueel ook nog maatregelen treffen.

  • Extensie van de site

Google bepaalt (onder andere) aan de hand van jouw domeinextensie voor welke locatie de website geschikt is. Verrassend is het dus niet dat een .nl extensie in Google.nl vaak beter scoort dan andere land specifieke domeinen.

Naast de domeinextensie kijkt Google ook naar; de taal van de content, herkomst van de backlinks, herkomst van de directe traffic, locatie van de server, hreflang tags en waarschijnlijk nog een aantal zaken om te bepalen op wie jouw content gericht is.

Google rankingsfactoren

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected !!