Backlink factoren
- Leeftijd van domeinen die naar je linken
Inkomende links (‘backlinks’) van oudere domeinen zijn belangrijker dan inkomende links van nieuwere domeinen.
- Aantal domeinen die naar je linken
Het aantal verwijzende domeinen is een van de belangrijkste rangschikkingsfactoren in het algoritme van Google. Richt je dus op creatievere manieren van linkbuilding, zodat je backlinkprofiel uit relevante en organisch verkregen backlinks bestaat. Je kunt bijvoorbeeld how-to’s op je website plaatsen, een webinar organiseren of met viral marketing in het nieuws proberen te komen.
- Aantal links van klasse C, IP adressen
Links van klasse C IP-adressen suggereren een breder scala aan sites die naar je linken., hetgeen helpt bij de ranking. IP-adressen zijn unieke nummerreeksen die gekoppeld zijn aan netwerksystemen en worden verdeeld in 5 klassen (A tm E). Klasse C IP adressen worden vooral gebruikt in kleine bedrijven en voor thuisnetwerken.
- Totale aantal linkpagina’s
Het totale aantal links – zelfs van hetzelfde domein – heeft een impact op de ranglijst.
- Ankertekst van backlinks
Het is duidelijk dat de ankertekst minder belangrijk is geworden (en, wanneer het te geoptimaliseerd is, als een webspamsignaal werkt). Maar een ankertekst die rijk is aan trefwoorden stuurt nog steeds een sterk relevantie-signaal in kleine doseringen.
- Alt-tag voor afbeeldingen
Alt-tag fungeert als ankertekst voor afbeeldingen en is een wijze om aan te geven dat de afbeelding van belang is. Het algoritme van Google houdt hier van ook rekening mee.
- Links vanaf onderwijs- of overheidswebsites
Er is een speciale plaats in het algoritme van Google opgenomen voor domeinen van onderwijs- of overheidsinstanties en overige Top Level Domeinen. Een ander en ander zal te maken hebben het feit dat over het algemeen deze domeinen hoog aangeschreven staan, omdat ze van betrouwbare officiële instellingen zijn.
- Autoriteit van de pagina die naar je linkt
De autoriteit (PageRank) van een verwijzende pagina is een zeer belangrijke rangschikkingsfactor al sinds Google’s vroege dagen en is dat nog steeds.
- Autoriteit van het domein dat naar je linkt
De autoriteit van het verwijzende domein speelt mogelijk een rol in de waarde van een link. Een link vanaf een pagina, geranked op positie 2, van een website met een homepage geranked op positie 3, zou bijvoorbeeld meer waard kunnen zijn dan een link vanaf een pagina, ook geranked op positie 2, maar het een homepage, geranked op positie 4.
- Links van concurrenten
Links vanaf andere concurrerende pagina’s die op hetzelfde zoekwoord ranken, kunnen mogelijk de ranking van de pagina voor dat zoekwoord verbeteren.
- Links van ’verwachte’ websites
Misschien speculatief, maar er wordt gedacht dat Google je website niet volledig zal vertrouwen totdat je een link krijgt van ‘verwachte’ sites in je branche.
Als een artikel veel shares of likes heeft op social media en het artikel heeft een link naar je website opgenomen, dan is dat gunstig voor de waarde van die link.
- Links van dubieuze sites
Links van dubieuze sites kunnen je site beschadigen.
- Gast blogs
Hoewel links van gast blogs nog steeds waardevol zijn, zijn ze waarschijnlijk niet zo krachtig als echte redactionele links.
- Links van advertenties
Volgens Google moeten links uit advertenties niet worden gevolgd. Google is in staat is om gevolgde links uit advertenties te identificeren en uit te filteren. Deze links voegen niets aan de ranking toe.
- Homepage autoriteit
Links naar de homepage (voorpagina) van een website kunnen van bijzonder belang zijn bij de beoordeling van die site en geven dus ook gewicht mee aan de link.
- Nofollow Links
Een nofollow-link is een backlink voorzien van een nofollow-kenmerk in de HTML code. Met deze tag zegt een webmaster als het ware tegen Google dat deze link niet gevolgd moet worden. Hij wordt dus ook niet geïndexeerd, waardoor een nofollow-link geen invloed heeft op je positie in Google.
Als je nofollow links normaal gebruikt, dan heeft dat geen negatief effect op je ranking. Maar wanneer je ze zo vaak plaatst dat het gaat opvallen en ze lijken op spam, dan kan Google je website er wel voor benadelen in de ranking.
- Diversiteit aan link types
Het hebben van een onnatuurlijk groot percentage van links die afkomstig zijn van één enkele bron (bijv. forum profielen, blog commentaren etc.) kan een teken van webspam zijn. Aan de andere kant zijn links uit verschillende bronnen een teken van een natuurlijk linkprofiel.
Hier moet een evenwicht worden gevonden.
- Gesponsorde links
Woorden als “sponsors”, “linkpartners” en “gesponsorde links” kunnen de waarde van een link verminderen.
- Contextuele links
Links in de inhoud van een pagina worden als krachtiger beschouwd dan links op een lege pagina of elders op de pagina.
Links op de voorpagina zijn sterker dan links op de andere pagina’s.
- Links via een 301-redirect
Een 301-redirect wordt gebruikt om bezoekers automatisch door te sturen naar de nieuwe URL zodanig dat Google dat ook begrijpt en de SEO waarde blijft gewaarborgd.
Te veel 301-omleidingen verlagen de PageRank.
- Ankertekst van de interne link
De ankertekst van een interne link is een relevant signaal. Dat gezegd hebbende, hebben interne links waarschijnlijk veel minder gewicht dan links met ankertekst afkomstig van externe sites.
- Link titel
De linktitel (de tekst die verschijnt wanneer je met de muis over een link beweegt) wordt gebruikt als een zwak relevant signaal.
- Landextensie van het verwijzende domein
Links van land-specifieke domeinextensies (.nl, .de, .co, .uk) helpen om hoger te ranken in het betreffende land.
- Locatie van de link in de inhoud
Links in het begin van een inhoud hebben iets meer gewicht dan links aan het einde van de inhoud.
- Locatie van de link op de pagina
De plaats waar van een link op een pagina verschijnt is belangrijk. Over het algemeen is een link in de inhoud van een pagina krachtiger dan een link in de footer of sidebar.
- Link van domein in dezelfde branche
Een link van een site in een vergelijkbare niche is aanzienlijk krachtiger dan een link van een volledig onafhankelijke site.
- Relevantie van de pagina
Een link van een relevante pagina geeft meer waarde door en leidt tot betere ranking.
- Zoekwoord in de titel van de link
Google heeft een grote liefde voor links van pagina’s die het trefwoord van je pagina in de titel hebben staan.
- Positieve link snelheid
Een site met een positieve linksnelheid (de snelheid waarmee het aantal links naar een site groeit) krijgt meestal een SERP-boost omdat het laat zien dat je site steeds populairder wordt.
- Negatieve link snelheid
Het zal dan ook verbazen dat aan de andere kant een negatieve linksnelheid de ranking aanzienlijk verslechterd, omdat het een signaal is van een afnemende populariteit.
- Links van “Hub” Pagina’s
Het Hilltop-algoritme suggereert dat het krijgen van links van pagina’s die worden beschouwd als topbronnen en/of belangrijke resource-pagina’s (hubs) met betrekking tot een bepaald onderwerp een speciale behandeling krijgen en positief helpen bij de ranking.
- Link van de sites met een bepaalde autoriteit
Een link van een site met een bepaalde autoriteit weegt zwaarder dan een link van een kleine, relatief onbekende site.
Verhoog je eigen autoriteit door je expertise te delen en je deskundigheid te laten zien in de blogs en artikelen die je schrijft.
- Links van Wikipedia
Hoewel de links van Wikipedia nofollow zijn, denken velen dat het krijgen van een link van Wikipedia je een beetje extra vertrouwen en autoriteit geeft in de ogen van zoekmachines en daarmee helpt voor een betere ranking.
- Woorden rondom de backlinks
Woorden die rond je backlinks staan, helpen Google bij het vaststellen van het onderwerp van de pagina waarnaar wordt gelinkt.
- Leeftijd van de backlink
Volgens een Google-octrooi hebben oudere links meer rangschikkingskracht dan nieuw aangelegde backlinks.
- Links van ‘echte’ websites versus ‘Splogs’
Door de wildgroei van blognetwerken schenkt Google meer gewicht aan links die afkomstig zijn van “echte sites” dan van nepblogs (een splog, spam blog, is een weblog, of blog, die alleen maar bestaat uit spam).
Waarschijnlijk gebruikt Google merk- en gebruikersinteractiesignalen om een onderscheid te maken tussen beide.
- ‘Natuurlijk’ linkprofiel
Een site met een “natuurlijk” linkprofiel zal hoog scoren dan een site die duidelijk gebruik heeft gemaakt van black hat (zeg; malafide) strategieën om links te bouwen.
- Wederzijdse links
Google vermeldt dat overmatige wederzijdse link uitwisseling moet worden vermeden.
- Links die door gebruikers worden gemaakt (UGC)
Google is in staat om een onderscheid te maken tussen links die door gebruikers (User Generated Content) worden geplaatst en links die door de website-eigenaar worden geplaatst. SEO en UGC hebben een ingewikkelde relatie met elkaar. Aan de ene kant kan UGC de zoekmachines meer informatie geven om mee te werken, je ranking verbeteren en andere positieve signalen creëren. Aan de andere kant kan de door de gebruiker gegenereerde inhoud van lage kwaliteit zijn, kan de inhoud autoriteit verslechteren, en kan het zelfs tot een lagere beoordeling van Google opleveren.
- Links van 301 pagina
Een pagina met code 301 geeft aan dat een pagina definitief is verhuisd naar een andere URL. Die doorverwijzing (ook een link) kan minder waarde hebben dan een link op een normale pagina. Het moet gezegd dat de meningen over dit standpunt zijn verdeeld.
- Microformats
Een microformats is een HTML mark-up format voor het definiëren en publiceren van informatie. Microformats zijn de eenvoudigste methode om openlijk contacten, evenementen, reviews, recepten en andere gestructureerde informatie te publiceren. Door goed gebruik te maken van Microformats laat je een zoekmachine, én de websitebezoeker, weten waarmee het/hij/zij te maken heeft. Google interpreteert dit als meer beleving en hebben websites met microformats meer kans om goed te ranken.
- De TrustRank van de verwijzende site
De betrouwbaarheid van de verwijzende site bepaalt hoeveel “TrustRank” er aan jouw site wordt doorgegeven.
Google wil haar gebruikers zo betrouwbaar mogelijke informatie verlenen. Daarvoor was de pagerank bedoeld. De pagerank geeft elke website aan de hand van een aantal factoren een rapportcijfer. Hoe hoger het rapportcijfer, de pagerank, hoe beter de website is.
De pagerank houdt echter met één factor niet goed rekening: spammers. Toen de pagerank werd ontwikkeld waren spamsites nog een relatief onbekend begrip. De groei van de spamsites maakt echter een snelle ontwikkeling door en kwamen regelmatig hoog te staan in de zoekresultaten. Voor Google een ongewenste situatie. Daarom is in 2004 de Trustrank geïntroduceerd en heeft als doel spamwebsites te localiseren en lager te krijgen in de zoekresultaten.
- Aantal uitgaande links op pagina
PageRank is eindig. Een link op een pagina met honderden externe links geeft minder PageRank door dan een pagina met een handvol uitgaande links.
- Forum links
Vanwege het risico van spamming op groot niveau kan Google de waarde van links van forums aanzienlijk verlagen.
- Aantal woorden in de linkpagina
Een link van een 1000-woorden pagina is meestal waardevoller dan een link in een 25-woorden pagina. Er is wel een ontwikkeling gaande dat de echte inhoud steeds relevanter wordt dan het aantal woorden.
- Kwaliteit van inhoud van de link
Links van slecht geschreven of gesponnen inhoud zijn minder waardevol dan links van goed geschreven inhoud.
- Sitewide links
Sitewide links zijn links die op meerdere pagina’s van de linkende website voorkomen. Als de links verwijzen naar dezelfde pagina, dan telt Google deze als een enkele link.
Lees verder op de volgende pagina.