Google rankingsfactoren

Pagina factoren

  • Zoekwoord in de Titel tag

De Titel tag is zichtbaar in de titelbalk en tabblad van je browser en is de naam van de webpagina. Google gebruikt de Titel tag in de zoekresultaten (ze worden met blauwe letters getoond). Ook zie je de Titel tag als je een webpagina toevoegt aan je favorieten of als je een pagina deelt met social media.

google positie door Oyit Consultancy

De Titel tag is een belangrijke factor als je goed wilt scoren op Google, schrijf daarom voor iedere webpagina een unieke titel, waarmee direct het onderwerp van de pagina duidelijk is. De titel moet relevant zijn en moet de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden. Het liefst met aanverwante zoektermen. Deze zoekwoorden moeten ook in de tekst voorkomen van je artikel op de betreffende webpagina.

  • Titel tag beginnend met je zoekwoord

Titel tags (Title Tags) die beginnen met een trefwoord  hebben de neiging om beter te presteren dan titel tags met het zoekwoord tegen het einde van de tag.

  • Zoekwoord in Beschrijving tag

De Beschrijving tag (Description tag) kan invloed hebben op de click-through-rate, en dat is een belangrijke ranking factor.

De doorklikratio (CTR) geeft de verhouding weer van het aantal mensen de website ziet (vertoningen) en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt (bezoekers).

Meta description tage by Oyit Consultancy

  • Zoekwoord in de H1-tag

De H1-tag (header tag) wordt meegegeven aan de hoofdkop van de tekst. Wanneer je het belangrijkste zoekwoord in de titel (header) zet, zorgt dit ervoor dat Google je pagina snel linkt aan het betreffende zoekwoord, waardoor de kans groot is dat je hier beter op gaat ranken.

  • TF-IDF

TF-IDF (Term Frequency – Inverse Document Frequency) is een wegingsfactor die aangeeft hoe vaak een woord of een woordcombinatie voorkomt in een tekst, ten opzichte van het gebruik van dezelfde woorden in andere teksten.

Inverse Document Frequency bepaalt de relevantie van het woord of de woordcombinatie in meerdere teksten over hetzelfde onderwerp.

Het is verstandig deze wegingsfactor te gebruiken bij het optimaliseren van je website. Het geeft je niet alleen de tools in handen om jouw zoekwoord in de juiste mate te verwerken in je tekst, het geeft je ook de mogelijkheid om de juiste zoekwoord-combinaties en zoekwoord-variaties in de juiste verhouding toe te passen om jouw pagina uniek te maken ten opzichte van je concurrenten.

  • Lengte van de inhoud

De lengte van de inhoud is gecorreleerd aan de SERP-positie.

SERP (Search Engine Results Page) is de pagina die een Google toont wanneer er een zoekopdracht is ingegeven. De zoekmachine streeft er naar om de SERP zo relevant mogelijk te maken gebaseerd op de zoekopdracht.

Pagina’s met uitvoerige content van meer dan 2000 woorden krijgen hogere ranking dan pagina’s waarvan de content meer summier is.

  • Inhoudsopgave

Het gebruik van een gelinkte inhoudsopgave (bijvoorbeeld een XML-site map) helpt Google om de inhoud van je pagina beter te begrijpen. Het kan ook resulteren in sitelinks en verbetert hiermee de ranking.

XML sitemap

  • Zoekwoord dichtheid

Hoewel niet zo belangrijk als vroeger, kan Google de het aantal keren dat het zoekwoord wordt gebruikt, gebruiken om het onderwerp van een webpagina te bepalen. Maar het teveel gebruiken van het zoekwoord is weer schadelijk.

  • LSI zoekwoorden

LSI (Latente Semantisch Index) zoekwoorden helpen zoekmachines een betekenis te ontlenen aan woorden die meer dan één betekenis hebben (bijvoorbeeld: Apple het computerbedrijf versus Apple het fruit). De aanwezigheid/afwezigheid van LSI fungeert als een inhoudelijk kwaliteitssignaal.

  • LSI zoekwoorden in Titel tag en Beschrijving tags

Net als bij de inhoud van een webpagina, helpen LSI-zoekwoorden in een pagina Google waarschijnlijk bij het onderscheiden van woorden met meerdere mogelijke betekenissen. En fungeert dus als een relevantie-signaal.

  • Diepgang

Er is een correlatie tussen de diepgang van de onderwerpdekking en de Google-ranglijst. Daarom hebben pagina’s die elke invalshoek bestrijken waarschijnlijk een voordeel ten opzichte van pagina’s die slechts een deel van een onderwerp behandelen.

  • Pagina laadsnelheid via html

Zowel Google als Bing gebruiken je paginasnelheid als rangschikkingsfactor. Spiders van zoekmachines kunnen de snelheid van je site vrij nauwkeurig schatten op basis van de HTML-code van uw pagina. De laadtijd van je site is de belangrijkste statistiek. Dit is wat feitelijk telt voor gebruikerservaring en voor SEO.

 Oyit Consultancy laadsnelheid

  • Pagina laadsnelheid via Chrome

Google gebruikt ook Chrome-gebruikersgegevens om een betere grip te krijgen op de laadtijd van een pagina. Op die manier kunnen ze meten hoe snel een pagina daadwerkelijk wordt geladen voor gebruikers.

  • AMP

AMP (Accelerated Mobile Pages), afkomstig uit het Google kamp, biedt een open framework, om door middel van codes webpagina’s te optimaliseren voor mobiel met als doel de gebruikersvriendelijkheid te verbeteren.

AMP websites worden gepusht in de zoekresultaten doordat ze in een carrousel getoond worden boven de andere zoekresultaten.

  • Entiteit

Komt de inhoud van een pagina overeen met de ‘entiteit’ die een gebruiker zoekt, dan kan die pagina een boost krijgen voor de rangschikking van dat trefwoord.

Websites moeten dus technisch worden voorzien van door machines leesbare kenmerken. Het in kaart brengen van de entiteiten maakt het voor de zoekmachine eenvoudiger zoekresultaten te personaliseren en te verrijken, met een hogere conversie als resultaat.

  • Google Hummingbird

Met Hummingbird is Google in staat om menselijke vragen te begrijpen en gebruikt Google lokale indicatoren (zoals IP-adres, gebruikersgegevens en eerdere zoekopdrachten) om ook zoveel mogelijk lokale zoekresultaten te geven. Wanneer je in Wageningen achter de computer zit en je zoekt op “thais restaurant”, dan ziet Google aan jouw IP-adres dat je in Wageningen zit en zal Google je zoekresultaten geven van Thaise restaurants bij jou in de buurt.

Google algoritme

  • Dubbele inhoud

Identieke inhoud op dezelfde site (zelfs licht gewijzigd) kan een negatieve invloed hebben op de zichtbaarheid van een site in de zoekmachine.

  • rel=”canonical”

Wanneer je website meerdere pagina’s bevat met vergelijkbare content, wordt dit door Google al snel gezien als duplicate content.

Om te vermijden dat Google dergelijke pagina’s als duplicate content ziet, kun je een van deze pagina’s als canonical-versie aanwijzen zodat de zoekmachine weet welke pagina het origineel is en geïndexeerd moet worden.

  • Afbeelding optimalisatie

Door afbeeldingen te optimaliseren kunt je een grote hoeveelheid bytes besparen en de gebruiksvriendelijkheid van je website aanzienlijk verbeteren en daarmee een betere ranking creëren.

Beeldoptimalisatie is zowel een kunst als een wetenschap: een kunst omdat er geen definitief antwoord is op de vraag hoe je een afbeelding het beste comprimeert, en een wetenschap omdat er veel goed ontwikkelde technieken en algoritmen bestaan waarmee de omvang van afbeeldingen aanzienlijk kan worden verkleind.

  • Google Caffeine

De Google Caffeine update (8 juni 2010) geeft de voorkeur aan recent gepubliceerde of bijgewerkte inhoud, vooral voor tijdgevoelige zoekopdrachten. Om het belang van deze factor te benadrukken, toont Google de datum van de laatste update van een pagina voor bepaalde pagina’s.

Google Caffeine

Het gaat hierbij om de snelheid van twee kanten: aan de ene kant worden zoekresultaten 50% sneller verzameld en weergegeven, aan de andere kant worden webpagina’s ook sneller geïndexeerd door Google.

  • Inhoudelijke updates

Het regelmatig updaten van je website is goed voor zowel bezoekers als SEO. Het doel van Google en consorten is namelijk de best mogelijke zoekresultaten tonen. Dit leidt tot meer gebruikers en meer advertentie-inkomsten.

Lever jij waardevolle content dan ben jij extra interessant voor Google. Je biedt wat mensen zoeken en levert de zoekmachine tevreden gebruikers op. Zoekmachines belonen deze kwaliteitssignalen. Je verschijnt hoger in Google.

  • Historische pagina-updates

Hoe vaak je pagina in de loop van de tijd is bijgewerkt vertelt Google iets over de nieuwswaarde en actualiteit. De frequentie van pagina-updates speelt ook een rol in de algoritmes van Google.

  • De positie van het zoekwoord

Het hebben van een zoekwoord dat verschijnt in de eerste 100 woorden van de inhoud van een pagina blijkt een veelzeggend relevantie signaal voor Google.

Google rankingsignalen

  • Zoekwoorden in H2, H3 Tags

Als een zoekwoord voorkomt in een tussenkop, H2-, H3- en H4-tags, speelt dit ook mee in de relevantie van de pagina. Het wordt wel als een veel zwakker signaal gezien dan wanneer het voorkomt in een Titel- of H1-tag.

  • Kwaliteit van uitgaande links

Het linken naar sites met grote autoriteit en naar sites van overheden helpt bij het sturen van vertrouwenssignalen naar Google.

  • Hilltop algoritme

Het doel van het Hilltop-algoritme is om gezaghebbende webpagina’s te identificeren en te rangschikken, het gaat hier dan om deskundige pagina’s, expert pagina’s en gezaghebbende pagina’s.

authority pages
  • Grammatica en spelling

Spel- en grammaticafouten hebben een negatieve invloed op je zoekmachine-optimalisatie, omdat Google dit ziet als een teken van lage kwaliteit.

Als er (spel)fouten in links of in de code van een website staan, wordt de waardering van Google nog lager. Fouten in links kunnen voor gebroken links zorgen (waar Google niet blij van wordt) en fouten in de code maken de website kwetsbaar voor hackers en bots (iets waar Google al helemaal niet blij mee is). Het controleren van de spelling en grammatica is erg dus belangrijk.

  • Gesyndiceerde inhoud

Sommige site-eigenaren gebruiken syndicatie als enige type van promotie. Het verspreiden van dezelfde content over meerdere websites of social media kanalen kan soms goed werken. Maar zorg ervoor dat je niet content dat je op je eigen site hebt gepubliceerd, op grote schaal verspreidt. Want dat kan leiden tot lagere of zelfs geen indexering.

  • Mobilegeddon

De aankondiging van ‘Mobilegeddon’ zorgde in 2015 voor nogal veel ophef. Het algoritme is 12 mei 2016 ge-update en stelt de zoekmachine in staat om de rangschikking van mobiele websites in de (mobiele) zoekresultaten apart te behandelen. Een goed werkende mobiele versie van je website is een onmisbare factor.

Mobilegeddon
  • Mobile first index

De mobile-first index zorgt ervoor dat de inhoud van je mobiele site de hoogste prioriteit krijgt. De content van je desktopversie is secundair geworden. Bedrijven die dus nu investeren in de mobiele versie van de website zullen ‘automatisch’ in de toekomst een voorsprong hebben.

  • ‘Verborgen inhoud’ op mobiele apparaten

Verborgen inhoud op mobiele apparaten kan niet geïndexeerd worden (of minder zwaar wegen versus volledig zichtbare inhoud.

  • Handige ‘Aanvullende inhoud’

Volgens een inmiddels openbaar geworden Google Rater Guidelines Document is nuttige aanvullende inhoud een indicator voor de kwaliteit van een pagina (en dus voor de Google-ranking). Voorbeelden hiervan zijn valutacalculatoren, leenrentecalculatoren en interactieve recepten.

  • Inhoud verborgen achter de tabbladen

Als gebruikers op een tabblad moeten klikken om een deel van de inhoud van je pagina te zien, heeft Google aangegeven dat deze inhoud “mogelijk niet wordt geïndexeerd”.

  • Aantal uitgaande links

Uitgaande links (Outbound Links) zijn zeker belangrijk voor SEO. Niet per se voor je eigen SEO, maar voor SEO in de meest algemene zin. Zij helpen je omgeving (bijvoorbeeld  je relaties, je leveranciers of je klanten).

Uitgaande links
  • Multimedia

Multimedia als afbeeldingen, video’s en andere multimedia-elementen kunnen fungeren als een signaal voor de kwaliteit van de inhoud. Er is een duidelijke correlatie gevonden tussen multimedia en ranking.

  • Aantal interne koppelingen

Het aantal interne koppelingen die naar je eigen pagina’s wijzen geeft het belang ervan aan ten opzichte van andere pagina’s op de site (meer interne links=belangrijker).

Door interne links te gebruiken kunnen zoekmachines meer inhoud van de website ontdekken. zelfs als deze pagina’s geen backlinks hebben.

Bovendien zegt het aantal interne links naar pagina’s iets over de hiërarchie en belangrijkheid van de pagina’s. Hoe meer links naar een bepaalde pagina verwijzen, hoe belangrijker deze pagina volgens Google is.

  • Kwaliteit van de interne links

Interne links (die naar een eigen pagina leiden) van gezaghebbende pagina’s op het domein, hebben een sterker effect dan pagina’s zonder of met een lage pagina ranking.

  • Broken links

Het hebben van (te veel) gebroken links op een pagina kan een teken zijn van een verwaarloosde of verlaten site. Het Google Rater Guidelines Document gebruikt gebroken links om de kwaliteit van een homepage te beoordelen.

Broken links

Het is zaak om dus regelmatig je links te controleren op geldigheid.

  • Leesniveau

Google schat het leesniveau van webpagina’s in. Korte zinnen (minder dan 20 woorden) zonder moeilijke woorden verhogen de leesbaarheid. Het gebruik van overgangswoorden verhoogt de leesbaarheid, alsmede een passieve stem, variatie in zinnen en korte paragrafen.

  • Affiliate links

Affiliate links (links die aan een adverteerder doorgeven via welke marketingpartner, de affiliate, een verkoop heeft plaatsgevonden) zelf zullen waarschijnlijk geen schade toebrengen aan je ranking. Maar als je er (te) veel van hebt, zal het algoritme van Google aandacht besteden om te bezien of je geen “dunne affiliate site” bent.

  • HTML-fouten/W3C-validatie

Veel HTML-fouten of slordige codering kan een teken zijn van een slechte kwaliteit van de site. Hoewel controversieel, denken velen in SEO dat een goed gecodeerde pagina wordt gebruikt als een kwaliteitssignaal.

  • Domein Autoriteit

Een pagina op een gezaghebbend domein zal hoger scoren dan een pagina op een domein met minder gezag.

Domein authoriteit
  • Pagina ranking

Een identieke pagina op een site met een goede ranking (autoriteit) zal een hogere ranking vertonen dan op een site met een slechte ranking.

  • URL lengte

Te lange URL’s kunnen de zichtbaarheid van een pagina in de zoekmachine schaden. In feite hebben verschillende branchestudies aangetoond dat korte URL’s in de zoekresultaten van Google vaak een klein voordeel hebben in de zoekresultaten.

  • URL pad

Een pagina dichter bij de startpagina kan een lichte autoriteit boost krijgen ten opzichte van pagina’s die diep begraven liggen in de architectuur van een site.

  • Menselijke redacteuren

Hoewel nooit bevestigd, heeft Google een octrooi aangevraagd voor een systeem dat menselijke redacteuren in staat stelt de SERP’s te beïnvloeden.

Tot op heden heeft Google vertrouwd op automatisering, maar de toekomst zal een mix van automatisering en menselijke intelligentie brengen.

  • Pagina categorie

De categorie waarop je pagina verschijnt, is een relevant signaal. Een pagina die deel uitmaakt van een nauw verwante categorie kan een relevantie boost krijgen in vergelijking met een pagina die onder een niet-verwante categorie is geplaatst.

  • WordPress Tags

Tags in WordPress vormen een specifiek relevantie signaal. En zijn in deze relevant voor ranking.

  • Trefwoord in URL

Je trefwoord in URL is een relevant signaal. Een vertegenwoordiger van Google noemde dit onlangs “een zeer kleine rangschikkingsfactor”. Maar een rangschikkingsfactor is wel een factor van belang.

Keyword in URL
  • URL-string

Een querystring ( of Uniform Resource Locator string) wordt meestal gebruikt om bepaalde parameters mee te geven aan de URL, zoals de zoektermen van een zoekactie. De categorieën in de URL-string worden gelezen door Google en kunnen een thematisch signaal geven aan waar een pagina over gaat. Een URL string ziet er extra relevant uit voor de gebruiker, waardoor de kans op een klik vergroot wordt.

vriendelijke URL
  • Referenties en bronnen

Het citeren van referenties en bronnen, zoals bijvoorbeeld onderzoeksdocumenten, kan een teken van kwaliteit zijn. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google staat dat beoordelaars bij het bekijken van bepaalde pagina’s een oogje in het zeil moeten houden voor bronnen als: “Dit is een onderwerp waar expertise en/of gezaghebbende bronnen belangrijk zijn….”. Google heeft echter ontkend dat ze externe links gebruiken als een rangschikkingssignaal.

  • Opsommingstekens en genummerde lijsten

Opsommingstekens en genummerde lijsten helpen je inhoud voor lezers op te splitsen, waardoor de tekst gebruiksvriendelijker worden. Google is het daar waarschijnlijk mee eens en geeft de voorkeur aan inhoud met opsommingstekens en nummers.

  • Prioriteit van de pagina in de sitemap

Een sitemap is een lijst van alle pagina’s op je website welke de zoekmachine kan gebruiken om je website te crawlen. Het helpt zoekmachines de structuur van je website te bepalen. De prioriteit die aan een pagina wordt gegeven via het sitemap.xml bestand kan de ranking beïnvloeden.

  • Uitgaande links

Uitgaande links zullen worden bekeken of ze geplaatst zijn in originele inhoud van hoge kwaliteit. Uitgaande links zijn op deze wijze slechts zo goed als het stuk waarin ze zich bevinden.

  • Andere zoekwoorden

Als je pagina voor verschillende andere zoekwoorden wordt gerangschikt, geeft dit Google een teken van kwaliteit. En zal de pagina hoger ranken.

  • Pagina leeftijd

Hoewel Google de voorkeur geeft aan nieuwe inhoud, kan een oudere pagina die regelmatig wordt bijgewerkt, beter presteren dan een nieuwere pagina.

on-page SEO factoren
  • Gebruiksvriendelijke indeling

Volgens de kwaliteitsrichtlijnen van Google is bij kwalitatieve webpagina’s de structuur en de belangrijkste content en direct en duidelijk zichtbaar. Hetgeen leidt tot gebruikersvriendelijkheid en betere ranking.

  • Geparkeerde domeinen

Met een Google-update uit 2011 is de zichtbaarheid van geparkeerde domeinen in de resultaten teruggeschroefd.

Geparkeerde domeinen hebben geen eigen website, maar verwijzen naar een andere bestaande website.

  • Nuttige inhoud

Het is aannemelijk dat Google onderscheid maakt tussen kwaliteit en nuttige inhoud. Kwalitatieve content is niet altijd nuttig. Een wetenschappelijk onderzoek met jargon zal namelijk niet door iedereen makkelijk verwerkt worden. Probeer voor een hoge Google ranking, goed leesbare korte zinnen te gebruiken zonder teveel moeilijke woorden of vaktermen.

Google ranking algoritme

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected !!