Google rankingsfactoren

Social media factoren

  • Het aantal tweets over een pagina

Net zoals bij inkomende links, kan het aantal tweets die een pagina heeft van invloed zijn op de ranking in Google. Hoewel Google stelt dat dit niet het geval is, zijn er nogal wat SEO-ers die twijfelen aan dit statement.

  • Autoriteit van een Twitter account

Ook bij tweets geldt dat de autoriteit van de bron ook een rol speelt. Een account dat al een tijdje bestaat met veel volgers heeft veel autoriteiten zal een zwaarder effect op de ranking hebben.

  • Aantal Facebook likes

Het vermoeden bestaat dat Google de facebookpagina’s niet indexeert omdat het concurrenten van elkaar zijn. Toch zijn er verschillende online marketing experts die beweren dat er wel degelijk een verband is. Zo wordt beweert dat berichten die veel gedeeld worden eerder vertoond worden in de SEO van Google. Volgens Google is dit een correlatie, en is er geen oorzakelijk verband.

Maar naar mijn mening speelt ook het aantal likes op Facebook een rol in de ranking.

  • Aantal gedeelde berichten op Facebook

Google ziet gedeelde berichten als een link naar je website. Een bericht delen gaat een stap verder dan alleen iets ‘liken’, dus gedeelde berichten hebben meer invloed op ranking dan ‘likes’. Er zijn onderzoeken die pretenderen te hebben aangetoond dat het aantal gedeelde berichten op Facebook de groots mogelijke correlatie vertoond met goede ranking.

  • Autoriteit van een Facebook account

De ‘likes’ en gedeelde berichten door populaire Facebook accounts zijn extra waardevol.

De vraag rijst dan wat als populair beschouwd mag worden, maar een Facebook pagina met meer dan 100.00 volgers is daar wel een voorbeeld van.

  • Pinterest pins

Pinterest is enorm in opkomst. Het is dan ook niet gek dat Google data van Pinterest ook laat meespelen voor het ranken van zoekresultaten.

  • Stemmen op sociale sites

Reddit, Stumbleupon and Digg zijn websites waar mensen op kunnen stemmen. Ook deze stemmen hebben invloed op de ranking.

  • Autoriteit

Uiteraard speelt autoriteit ook op binnen de social media kanalen een rol. Een account met veel volgers legt meer gewicht in de schaal dan een account dat nieuw is met maar een paar volgers. En wordt ook als zodanig gewogen.

  • Content op social media

Google gebruikt informatie van het delende account en teksten rondom een link op social media om na te gaan waar de content over gaat. En neemt deze informatie (content) mee in haar beoordeling. De kwaliteit van de content is zoals eerder beschreven een rankingsfactor.

Oyit Consultancy
  • Sociale activiteit website breed

De sociale activiteit op een pagina’s van je website kan de autoriteit van je gehele website verbeteren. Het mooie is dat alle pagina’s op je website beter kunnen ranken door de sociale activiteiten op een pagina.

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected !!