Google rankingsfactoren

Website factoren

  • Unieke en waardevolle inhoud

Waardevolle en uniek inhoud wordt door Google zeer gewaardeerd. Google heeft verklaard dat ze sites bestraffen die niets nieuws of nuttigs toevoegen, vooral dunne affiliate sites. Zorg dus voor eigen originele nieuwe inhoud.

  • Contact gegevens

Google geeft de voorkeur geven aan sites met “de juiste hoeveelheid contactgegevens”. Zorg ervoor dat uw contactgegevens overeenkomen met uw WHOIS-informatie.

Sites met een contactpagina hebben een streepje voor.

  • Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid van een domein (TrustRank) is een enorm belangrijke rangschikkingsfactor. En een onlangs ingediend Google Patent met de titel “Search resultaat ranking based on trust”, lijkt dit te ondersteunen.

De betrouwbaarheid van je domein wordt ook gemeten met het aantal links dat van je domein is verwijderd door hoog betrouwbare domeinen. 

  • Site-architectuur

Een goed samengestelde site-architectuur (bijvoorbeeld een silo-structuur) helpt Google bij het thematisch organiseren van je inhoud. Het kan Googlebot ook helpen om alle pagina’s van je site te openen en te indexeren.

site-architectuur
  • Updates

Website-updates – en vooral de frequentie waarin er nieuwe inhoud aan de site wordt toegevoegd – leiden tot een site-brede frisheidsfactor en dragen bij aan een goede ranking. Hoewel Google onlangs heeft ontkend dat ze de “publicatiefrequentie” in hun algoritme gebruiken.

  • Aanwezigheid van Sitemap

Een sitemap helpt zoekmachines je pagina’s gemakkelijker en grondiger te indexeren, waardoor de zichtbaarheid verbetert. Een sitemap mag niet ontbreken!

  • Uptime

Veel downtime (het niet online zijn van de site) bijvoorbeeld als gevolg van onderhoud van de site of door problemen met de server kunnen je ranking ernstig schaden (en kan zelfs leiden tot non-indexering).

  • Locatie van de server

De locatie van de server heeft invloed op de plaats waar uw site zich in verschillende geografische regio’s bevindt (bron). Vooral belangrijk voor geo-specifieke zoekopdrachten.

De locatie heeft dus invloed op de ranking in de verschillende taalgebieden van de zoekmachine. Zo kan het uitmaken voor Google.nl of je website in het buitenland draait, of in Nederland.

  • SSL-certificaat

Medio 2014 heeft Google aangegeven dat websites die een geldig SSL-certificaat hebben (en dus via https bereikbaar zijn), extra punten scoren ten opzichte van websites die geen SSL-certificaat voeren. Door versleuteling te gebruiken, geeft dit de gebruikers een veilige en niet af te luisteren verbinding.

SSL-certificaat
  • Algemene voorwaarden en Privacy Statement

Algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden en Privacy Statement helpen Google te vertellen dat je site een betrouwbaar lid van het internet is. Ze kunnen ook helpen om de E-A-T van uw site te verbeteren. “E-A-T” staat voor expertise, authoritativeness, trustworthiness, een van de grootste factoren waarop Google een webpagina beoordeelt. De pagina’s moeten expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn.

EAT google
  • Dubbele Meta informatie

Dubbele meta-informatie op je site kan de zichtbaarheid van je pagina verminderen. In feite waarschuwt de zoekconsole je als je er te veel van hebt.

Onder meta-informatie kan zowel de expliciet beschrijvende als de impliciet aanwezige informatie over structuur, betekenis, onderlinge relaties, locatie, status, eigenaarschap, enz. van gegevens worden verstaan. Dubbele informatie leidt tot verwarring.

  • Kruimelpad

Een kruimelpad, dat precies laat zien dat je vanaf de hoofdpagina, naar een onderwerpspagina en vervolgens naar een subonderwerpspagina (en eventueel verder) bent gegaan, is een handige ‘tool’ voor je bezoeker.

kruimelpad

Dit is vooral het geval wanneer je een uitgebreide website hebt, met veel verschillende niveaus en subpagina’s. Zo bespaar je bezoekers veel tijd en moeite, en zullen zij waarschijnlijk eerder geneigd zijn terug te komen op je website. Dit wordt door Google erg op prijs gesteld.

  • Geoptimaliseerd voor mobiel

Met meer dan de helft van alle zoekopdrachten uitgevoerd met mobiele apparaten, wil Google zien dat je site geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Google straft nu zelfs websites die niet mobiel-vriendelijk zijn.

  • YouTube

Het lijdt (helaas) geen twijfel dat YouTube-video’s in de SERP’s een voorkeursbehandeling krijgen (waarschijnlijk omdat Google de eigenaar is).

Het integreren van YouTube in je SEO-strategie is echter nooit slecht omdat het je marketingbereik echt kan verbeteren, je aanwezigheid op het net kan opbouwen en verkeer naar je website kan terugleiden.

  • Bruikbaarheid

Is je site moeilijk te gebruiken of is navigeren door je pagina’s onoverzichtelijk of onduidelijk, zal dit leiden tot lagere ranking. Google RankBrain (een zelf-lerend systeem of algoritme dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te interpreteren) wil graag duidelijkheid.

Rankbrain
  • Gebruik van Google Analytics en Google Search Console

Er heerst de gedachte dat het installeren van Google Analytics en de Google Search Console op je site de indexering van de pagina’s verbeterd. Ze kunnen direct van invloed zijn op de ranglijsten van Google omdat er meer gegevens zijn om mee te werken (bijv. nauwkeuriger bouncepercentage, of je nu wel of niet verwijzingsverkeer via je backlinks krijgt enz.). Google ontkent deze toegevoegde waarde op de ranking, maar het is mijn advies om beide programma’s te integreren.

Google Analytics
  • Beoordelingen van de gebruiker

De beoordeling van gebruikers of bezoekers en daarmee de reputatie van een site speelt een belangrijke rol in het algoritme van Google. Google heeft zelfs een zelden openhartig overzicht geplaatst van hoe ze online recensies gebruiken nadat één site werd betrapt op het oplichten van klanten in een poging om de pers en links te krijgen.

Review Oyit Consultancy

De (gecombineerde) rating wordt ook weergegeven in de zoekresultaten.

Lees verder op de volgende pagina.

error: Content is protected !!